25.04.2022 (poniedziałek), g. 15:00–17:00
„Objawienia codzienne”
warsztaty dla studentów uczelni artystycznych i uczniów szkół średnich
prowadzenie: Jack Williams (warsztat w języku angielskim)

Warsztat będzie dotyczył połączenia medium rysunkowego i video z użyciem zapisów tekstowych. Prowadzący przedstawi autorski program zapisu i komentowania rzeczywistości wewnętrznej rzutując zapis tekstowy na właściwie dobrane obrazy. W rezultacie działań warsztatowych powstanie wspólna praca komentująca wspólnie ustalony szereg komunikatów, impresji myślowych. Warsztat ten będzie skupiony wokół filmu wideo, który składa się z kolażu tekstów znalezionych na ulicach Wrocławia, przy czym pismo zawarte w filmie zostało mocno wyabstrahowane. Uczestnicy warsztatu będą zapisywać swoje najskrytsze myśli i uczucia dotyczące współczesnego świata na dużej kartce papieru. Na kartkę będzie projektowane wideo, którego duże nasycenie chwilowo przykryje napisy na papierze. Nasycenie będzie stopniowo malało i przywracało widoczność komunikatów.

Intencją jest stworzenie napięcia między pragnieniem bycia wysłuchanym a wszechobecną siłą konkurencyjnych informacji, które nieustannie nas otaczają.

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, 115P, zapisy: info@trwro.pl

13.05.22 (piątek), g. 15:00–18:00, 14.05.22 (sobota), g. 15:00–18:00
„Kształt / Kolor / Ruch”
warsztaty dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych
prowadzenie: dr Aga Jarząb, dr Maciej Bączyk (kinoManual)

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, ul. Traugutta 19/21, sala 610 T, zapisy: info@trwro.pl

16.05.2022 (poniedziałek), g. 15:00–17:00
„Portret rodzinny”
warsztaty dla studentów uczelni artystycznych
prowadzenie: Kate Ngan Wa Ao  (warsztat w języku angielskim)

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Pl. Polski 3/4, sala 115P, zapisy: info@trwro.pl

18.05.22 (środa), g. 12:00–13:30 wykład otwarty prof. Ewy Kowalskiej-Zając pt. „Visual musici grafika muzyczna jako przejawy tendencji intermedialnych we współczesnej kulturze, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, budynek E, Sala Audytoryjna

Otwarty wykład rozpoczyna cykl warsztatów intermedialnych „Partytura jest rysunkiem”(więcej informacji o warsztatach na www.trwo.pl). Celem wykładu jest prezentacja nowych rozwiązań notacyjnych pojawiających się w partyturach dzieł komponowanych w II połowie XX wieku i analiza wzrastającej roli czynnika wizualnego w postaci zjawiska „visual music” oraz gatunku grafiki muzycznej.

Organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Partner wydarzenia:
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

19.05.22 (czwartek), g. 17:00–20:00 lub 30.05.22 (poniedziałek), g. 17:00–20:00
„Rysunek jako narzędzie myśli”
warsztat dla studentów uczelni artystycznych
prowadzenie: dr Daniela Tagowska, Aleksandra Marszałek (Submarine Pracownia)

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu; Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, zapisy: info@trwro.pl

21.05.2022 (sobota), g. 13:00–18:00 lub  22.05.2022 (niedziela), g. 13:00–18:00
O kolorze zielonym i perukach
warsztat rysunkowo–performatywny inspirowany filmem Petera Greenawaya „Kontrakt rysownika” skierowany do studentów i absolwentów uczelni artystycznych
prowadzenie: Monika Konieczna

Muzeum Architektury we Wrocławiu, ogród wewnętrzny (wirydarz), zapisy: info@trwro.pl

26.05.22 (czwartek), g. 18:00–21:00
„Ruch i otwarcie”
warsztat ruchowo–rysunkowy dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych
prowadzenie: dr Patrycja Mastej

Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, ul. Braniborska 59, sala 028,  zapisy: info@trwro.pl

28.05.22 (czwartek), g. 12:00–15:00
„Świadectwo miejsca”
warsztat dla studentów, uczniów szkół średnich i podstawowych, rodzin z dziećmi, seniorów
prowadzenie: prof. ucz. Janusz Merkel

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Pl. Polski 3/4, sala 211P, zapisy: info@trwro.pl

4.06.2022 (sobota), g. 14:00–17:00
„Linie i dzielenie – rysujemy w kuchni”
warsztat kulinarny dla podopiecznych fundacji Bonitum i studentów uczelni artystycznych

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, ul. Traugutta 19/21, sala 612T, zapisy: info@trwro.pl

10.06.22 (piątek), g. 15:00–18:00
„KOSMOS wewnątrz nas, Kosmos wokół nas – WIELKOFORMATOWY RYSUNEK NA KULACH”  
warsztat dla studentów, uczniów szkół średnich i podstawowych, rodzin z dziećmi, seniorów
prowadzenie: Prof. Krzysztof Skarbek, as. Piotr Saul

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, sala 208P, zapisy: info@trwro.pl

—–

„Partytura jest rysunkiem”
cykl warsztatów interdyscyplinarnych dla studentów uczelni artystycznych
prowadzenie: Paweł Romańczuk, prof. Ewa Kowalska-Zając, dr hab. prof. ucz. Przemek Pintal

25.05.22 (środa), g. 15:00–18:00, spotkanie wprowadzające w warsztaty muzyczne z Pawłem Romańczukiem, Galeria Toy Piano, ul. Ruska 46 a 

26.05.22 (czwartek), g. 10:00–13:00,  warsztaty rysunkowe z dr hab. Przemkiem Pintalem, ASP 115P

26.05.22 (czwartek), g. 15:00–19:00, kontynuacja warsztatów z Pawłem Romańczukiem, Galeria Toy Piano, ul. Ruska 46 a

zapisy: info@trwro.pl

Oprowadzanie z udziałem artystki Moniki Drożyńskiej
8.04.22 (piątek), godz. 18.00, wstęp w cenie biletu
prowadzenie: Monika Drożyńska
 
Język jako źródło zniewolenia. Warsztaty dla dorosłych w j. polskim i j. ukraińskim
9.04.22 (sobota), godz. 12.30–14.30, Beautiful Tube (poziom 1) wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy* (do 7.04), warsztat tłumaczony na język ukraiński
prowadzenie: Monika Drożyńska

Artystka Monika Drożyńska oprowadzi po wystawie, skupiając na wątkach polityki liter. Opowie o wybranych literach alfabetu ukraińskiego, polskiego oraz angielskiego, których używa w swoich pracach. W drugiej części spotkania uczestnicy będą mogli wyhaftować flagę z użyciem poznanych znaków.
 
Oprowadzanie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy
21.04.22 (czwartek), godz. 18.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Anna Krukowska
tłumaczenie na PJM: Elżbieta Resler – tłumaczka języka migowego Coda (słyszące dziecko niesłyszących rodziców), surdopedagog, sekretarz Wrocławskiego Klubu Sportowego Niesłyszących Świt. Współpracuje z Fundacją Katarynka, dla której przygotowuje tłumaczenia, spektakli teatralnych, filmów, ostatnio także Sylwestra na wrocławskim Rynku oraz opisów prac na wystawie Prywatne mitologie. Urodziny Marty w Muzeum Współczesnym Wrocław.
 
Niedzielne Warsztaty Rodzinne: Gościnne nakrycie
24.04.22 (niedziela), godz. 13.30–15.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy* (do 21.04)
prowadzenie: Agata Iżykowska-Uszczyk

Podczas warsztatu wybierzemy się na wystawę Moniki Drożyńskiej Uwaga! Zły pies, by zobaczyć serię jej niezwykłych, rysunkowych obrusów. Artystka bada różne zagadnienia związane z gościnnością. Podczas spotkania zastanowimy się, które przedmioty, słowa, zachowania kojarzą nam się z gościnnością, z które z jej brakiem. W części warsztatowej przygotujemy zestaw unikalnych serwetek, pokrytych hasłami i ilustracjami zachęcającymi do wspólnego świętowania przy stole. Do ich realizacji wykorzystamy różne artystyczne techniki. Na koniec zastanowimy się, w jakich okolicznościach udekorujemy autorskimi serwetkami nasze domowe obrusy.
 
Odbiór pogłębiony. Kameralne spotkania przy wybranych pracach na wystawie
27.04.22, 25.05.22 (środy), godz. 16.00–18.00, wstęp w cenie biletu

W wybrane środy raz w miesiącu nasze mediatorki i mediatorzy, gotowi do dyskusji i odpowiedzi na pytania, będą czekać na Was przy swoich ulubionych pracach. W trakcie spotkań uważnie i bez pośpiechu przyglądniemy się tym dziełom, zbadamy jakie budzą w nas odczucia i emocje po to, aby jeszcze głębiej odbierać sztukę.
 
Subiektywne oprowadzanie w j. polskim w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 18.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Oleksandr Ostapchuk
 
Subiektywne oprowadzanie w j. ukraińskim w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 19.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Oleksandr Ostapchuk – artysta pochodzący z Ukrainy, od 5 lat mieszka we Wrocławiu. Tworzy sztukę wizualną zarówno w formie analogowej, jak i cyfrowej. głównie kolaże. Pisze wiersze w języku ukraińskim i polskim. Studiował historię w rodzinnym Łucku. Jest aktywistą. Od niedawna pracuje w Stowarzyszeniu Nomada.
 
Oprowadzanie finisażowe
2.06.22 (czwartek), godz. 18.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Piotr Lisowski – kurator wystaw MWW. Historyk i kurator sztuki, pomysłodawca wystaw takich jak: Prywatne mitologie. Urodziny MartySzczurołap czy Nowa normatywność. Sympozjum plastyczne Wrocław ’70.
 
Język jako źródło zniewolenia. Warsztaty dla dorosłych w j. polskim
4.06.22 (sobota), godz. 12.30–14.30, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy* (do 2.06)
prowadzenie: Monika Drożyńska

Artystka Monika Drożyńska oprowadzi po wystawie, skupiając na wątkach polityki liter. Opowie o wybranych literach alfabetu ukraińskiego, polskiego oraz angielskiego, których używa w swoich pracach. W drugiej części spotkania uczestnicy będą mogli wyhaftować flagę z użyciem poznanych znaków.
 
 
zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy [link] lub telefonicznie 71 356 42 53

Miejsce: Muzeum Współczesne Wrocław, pl. Strzegomski 2

Liberatura – Rysunek słowa. Przestrzeń litery. Warsztaty dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych
14.04.22 (czwartek), godz. 14.30–17.30, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Marcelina Groń, prof. Daria Milecka (ASP we Wrocławiu)

Pokaz wraz z krótkim wykładem ma na celu zapoznanie słuchaczy z najnowszymi tendencjami sztuki współczesnej, na przykładzie nowego gatunku sztuki z pogranicza sztuk wizualnych i literatury, który nazywa się LIBERATURĄ. Będzie to również badanie percepcji nowych gatunków sztuki na przykładach liberatury.

W czasie krótkiego wykładu zostanie pokazana historia sztuki z perspektywy relacji Słowa i Obrazu, na przykładach różnorodnych związków tych mediów na przestrzeni wieków.

W trakcie warsztatu uczestnicy doświadczą w praktyce specyficznych jakości materii Słowa i Obrazu, spróbują w trakcie realizacji własnych i wspólnych prac znaleźć sposób na ich wzajemna koegzystencję.

grupy odbiorców: Warsztat kierowany do studentów i absolwentów uczelni artystycznych.


Oprowadzanie kuratorskie Patrycji Sap
21.04.22 (czwartek), godz. 18.00, poziom 3, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Patrycja Sap

Odbiór pogłębiony. Kameralne spotkania przy wybranych pracach na wystawie
27.04.22, 25.05.22 (środy), godz. 16.00–18.00, poziom 3., wstęp w cenie biletu
W wybrane środy raz w miesiącu nasze mediatorki i mediatorzy, gotowi do dyskusji i odpowiedzi na pytania, będą czekać na Was przy swoich ulubionych pracach artystów i artystek. W trakcie spotkań uważnie i bez pośpiechu przyglądniemy się tym dziełom, zbadamy jakie budzą w nas odczucia i emocje po to aby jeszcze głębiej odbierać sztukę.

Rozrusznik on-line
publikacja: maj 2022
Publikacja kierowana do osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów. Ćwiczenia plastyczne i opisy prac ułatwiają odbiorcom zgłębienie treści i problemów poruszanych na wystawie.

Niedzielne Warsztaty Rodzinne: Miękkie linie
8.05.22 (niedziela), godz. 13.30–16.30, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: Olga Budzan

Warsztat dotyczy pracy z zapisem rysunkowym w technice haftu na tamborku jego tematem będzie łączenie tradycyjnych sposobów obrazowania z poprzednich wieków z włączaniem elementów z życia codziennego naszych czasów.

grupy odbiorców: Osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami, rodziny z dziećmi

Harmonia w bieli. Warsztaty dla Seniorów
12.05.22 (czwartek), godz. 13.00–16.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Sylwia Owczarek

Codziennie jesteśmy atakowani dużą ilością intensywnych bodźców. W internecie, na ulicznych reklamach, w telewizji. Obrazy, które aktualnie do nas docierają, są złowieszcze, nerwowe, a trwanie z nimi wywołuje niemoc, zmęczenie, a ostatecznie może przygaszać wrażliwość. Warsztaty są propozycją, która pozwoli skupić się na „tu i teraz”, wyciszy emocje i zaangażuje na łagodnym działaniu.

Artystyczną podróż z Triennale Rysunku rozpoczniemy od omówienia prac Agnieszki Łakomej „Via Lucis” oraz tryptyku Mateusza Majchrzaka „Strefa rzeczy świętych”. Obie prace łączy stonowana kolorystyka oraz kolista forma, która ma charakter medytacyjny.

Podczas warsztatów wykorzystamy ten kontemplacyjny potencjał, wyciszając zmysł wzroku i uruchamiając dotyk. Wykonamy prace, w których kolor całkowicie zostanie wyeliminowany.

Posługując się jedynie białymi tekstyliami i papierami stworzymy kolaż, w którym poszczególne plamy wyróżnią się subtelnym tonem i fakturą. Uczestnicy będą pracować na kartonie o wymiarach 50 × 50 cm. Podczas pracy będziemy wycinać, rozdzierać, zgniatać — tak by poszukiwać nowych jakości w klasycznych materiach.

Rysunki zaangażowane. Warsztaty rodzinne w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 17.00–19.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Sylwia Owczarek

Sztuka odpowiada na różne potrzeby i oprócz tej estetycznej, chętnie angażuje się w konteksty społeczne. Łączy nieoczywiste elementy, dopisuje nowe znaczenia i swoim własnym językiem komentuje rzeczywistość. Podczas krótkiego oprowadzania zapoznamy się z pracami Izabeli Olesińskiej “Supermarket” i Mateusza Kokota “Hidden in plain sight”. Z pozoru te dwie artystyczne postawy dzieli wszystko. Olesińska praktykuje drobiazgowy rysunek linearny, a praca Kokota to wydruk 3D. Jednocześnie każda z nich jest wrażliwym spojrzeniem na społeczeństwo i współczesną kulturę.

Uczestnicy warsztatów otrzymają ceramiczne talerze, które posłużą jako płótno do indywidualnego, zaangażowanego komentarza. Talerze już na wstępie implikują wiele znaczeń: spożywanie posiłku, stół jako miejsce spotkań rodziny, element tradycji, gościnność, ale też pusty talerz jako samotność, niedobór czy odejście. Pracę rozpoczniemy od wykonania projektów na papierze, z których powstaną szablony, do przeniesienia na talerz. Ceramikę uzupełnimy syntetycznym rysunkiem oraz tekstem, które scalą przekaz symboliki przedmiotu z ideą artystyczną. Podjęte tematy mają rezonować z wrażliwością twórcy. Wykorzystane farby umożliwią ich wypał w zwykłym piekarniku (w zakresie uczestników). Obiekty, które powstaną, będą oderwane od funkcji użytkowej.

grupy odbiorców: 13+ (w ramach Nocy Muzeów)


Subiektywne oprowadzanie Olafa Brzeskiego w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 20.00–21.00, poziom 3, wstęp bezpłatny

Formy szablonowe. Warsztaty dla podopiecznych Fundacji Dialogu Kultur
16.05.22, godz. 9.00–12.00, Beautiful Tube (poziom 1), warsztat dla grupy zorganizowanej
prowadzenie: dr Sylwia Owczarek

Warsztaty rozpoczniemy od omówienia prac Grzegorza Greli „Obey” oraz Marka Grzyba „Map 02”. Skupimy się na ich graficznej formie, w przypadku Greli – płaskiej i przestrzennej u Grzyba. Inspiracją będzie dla nas minimalistyczna kolorystyka obu dzieł oraz wyrazista architektonika plamy. Zastanowimy się nad funkcją kontrastu w obrazie, symboliką koloru oraz budowaniem przestrzeni za pomocą nawarstwiania plam. Istotą działania będzie śmiały gest, operowanie dużymi płaszczyznami i nietypowe narzędzia. Uczestnicy będą pracować na szarym kartonie w formacie 50 × 70 cm. Samodzielnie stworzą szablony, a za pomocą szerokich pędzli i wałków malarskich utworzą mocne w formie znaki graficzne.

grupy odbiorców: Fundacja Dialogu Kultur (także osoby z Ukrainy)

(Nie) oglądaj się za siebie. Warsztaty dla Seniorów
20.05.22 (piątek), godz. 16.00–19.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Daniela Tagowska (ASP we Wrocławiu)

Warsztat poruszający aktywnie tematykę związaną z historia przesiedleń ludności kresów wschodnich II RP na tzw. Ziemie odzyskane. Chcemy umożliwić wspólną pracę seniorów, którzy są żywymi świadkami historii (lub pamiętają opowieści bliskich) ze studentami, uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Efektem warsztatów będą wspólnie stworzone prace oparte o mapy i naniesione na nie osobiste zapiski, wspomnienia.




zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy [link] lub telefonicznie 71 356 42 53

Miejsce: Muzeum Współczesne Wrocław, pl. Strzegomski 2, Wrocław

NIE OGLĄDAJ SIĘ ZA SIEBIE
competition exhibition of the Wrocław Drawing Triennial 2022

7.04 – 23.05.2022
wernisaż: 7.04.2022, g. 18:00

venue: Wrocław Contemporary Museum
curator: Patrycja Sap

artists:

Blažej Baláž, Grzegorz Bibro, Barbara Bodio, Marcin Czarnopyś, Tomasz Dobiszewski, Łukasz Głowacki, Grzegorz Grela, Jarosław Grulkowski, Marek Grzyb, Magdalena Grzybowska, Jakub Jakubowicz, Katarzyna Klich, Mateusz Kokot, Grzegorz Kozera, Igor Kubik, Andrzej Kulig, Grzegorz Kumorek, Dorota Kuźniarska, Agnieszka Łakoma, Grupa Łono, Mateusz Majchrzak, Justyna Mędrala, Marcin Mierzicki, Justyna Molska, Adam Nowaczyk, Izabela Olesińska, Alicja Panasiewicz, Veronica Blanco Perales, Urszula Pieregończuk, Hanna Rozpara, Lecnim Rusicka, Jędrzej Sierpiński, Paweł Baśnik, Justyna Baśnik, Jakub Słomkowski, Mirosława Skomra, Jakub Słomkowski, Jarosław Słomski, Anna Szmuda, Michalina W. Klasik, Katarzyna Wójcicka

Hasło tegorocznej edycji konkursu Triennale Rysunku jest pojęciem niesłychanie pojemnym, umożliwiającym analizowanie na wielu płaszczyznach znaczeniowych. Jest zarazem rodzajem pytania, które zadajemy twórcom poruszającym się w szeroko rozumianym medium rysunku czy w myśleniu rysunkowym. Przyglądając się najbardziej aktualnym praktykom artystycznym, badamy nie tylko potencjał rysunku jako medium zanurzonego we współczesności i kreującego ją, ale przede wszystkim przyglądamy się stanowiskom twórców wobec tego, co będzie, jest i było.

Czy możliwym jest zatem, by faktycznie odrzucić przeszłość i mieć realny wpływ na kształtowanie przyszłości? Przewrotnie zadajemy te pytania i szukamy odpowiedzi osadzając wystawę w gmachu przesiąkniętym historią, bunkrze, w którym obecnie mieści się Muzeum Współczesne Wrocław.

——

WARNING! BAD DOG
Exhibition by Monika Drożyńska, laureate of the Wrocław Drawing Triennial 2019

7.04 – 6.06.2022
opening: 7.04.2022, 18:00

venue: Wrocław Contemporary Museum
curator: Katarzyna Krysiak

This is an exhibition about welcoming visitors and the fear of visitors. An exhibition about gold and rotten teeth, bowel movements, German washing powder, sweat and Ponglish. It will feature works from the "Tablecloths" series that Monika Drożyńska has been developing since 2019. As she puts it: "The tablecloth is used to celebrate life in community and relationships. I set the table with a tablecloth when I want to celebrate the day. I set the table with a tablecloth when I am going to host someone. We sit down at the table. The tablecloth brings us together. We keep our hands, our arms, our food, our drinks on it".
Znajdą się na niej prace z serii „Obrusy”, którą Monika Drożyńska rozwija od 2019 r. Jak sama mówi: „Obrus służy do celebracji życia we wspólnocie i w relacjach. Nakrywam obrusem stół, gdy chcę uczcić dzień́. Nakrywam obrusem stół, gdy będę̨ kogoś gościć. Siadamy do stołu. Obrus nas łączy. Trzymamy na nim dłonie, ręce, jedzenie, napoje”.


The works were made using the technique of hand embroidery on fabric. Each is an "essay" written with words, characters and images. The artist uses many alphabets: Georgian, Hebrew or Cyrillic, Morse code and Braille, mixes phrases written in different languages: Polish, Ukrainian, German, English or Afrikaans, uses iconography taken from sign language, road and evacuation signs, iconography of political systems, logos of corporations and social movements, refers to the symbolism of prison tattoos or graphic interpretations of star constellations.

Monika Drożyńska's embroideries are a record of the causes and effects of migration, emigration, one-way travel, and the role language plays in this story. In a nutshell – why we keep rushing somewhere and what comes out of it.

Stay tuned!  

The project is a continuation of the exhibition "Dużo dobre/ Дуже добре" (Much Good), presented at the Foksal Gallery in the summer of 2021.


—–

WORLD(S)
exhibition as part of the Wrocław Drawing Triennial 2022

8.04 – 29.05.2022
wernisaż: 8.04.2022, g. 18:00

venue: BWA Wrocław Główny
curator: Honza Zamojski

artists:
Uri Aran, Zuza Golińska, Koji Kamoji, Bety Krňanská, David Krňanský, Hanna Krzysztofiak, Przemek Matecki, Zdzisław Nitka, Julia Scher, Aleksandra Ska, Daniel Stachowski, Juliusz Studnicki, Andrzej Szewczyk, Marcin Wicha + Marian Misiak, Zbiorowy

Koncepcja wystawy „WORLD(S)” jest ściśle związana z architekturą galerii BWA Wrocław Główny i jej dwóch skrzydeł przestrzeni wystawienniczych. Jedną część zajmuje świat jasny, drugą – ciemny. Nie są to opozycje. Jasność i ciemność sal niczego nie symbolizują. Nie ustawiają się też na przeciwnych biegunach dyskusji. Oba światy są różne, lecz o podobnych parametrach i skomponowane według podobnych zasad. W każdym ze skrzydeł galerii ci sami artyści i artystki zaprezentują prace w tożsamych punktach przestrzeni poszczególnych sal.

The differences and similarities between the worlds can only be seen through small shifts in meaning and contrasts. Sometimes these contrasts result from the subject matter of the works, other times from their form. Some works play with the illusion of mirror reflection, some with the concepts of negative and positive. Thus, in the exhibition, drawing is present in every form, often positioning itself as a point of contact in communication between different and parallel worlds. Detached from the burden of formal solutions, it becomes words, emotions and emancipation. 

organizer: The Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design in Wrocław
współorganizatorzy: BWA Wrocław oraz Muzeum Współczesne Wrocław
Co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage

Applications for the Wrocław 2022 Drawing Triennial are now being accepted! The slogan of this year's edition is "Don't look back". We are waiting for your ideas at: opencall@trwro.pl.

The title of next year's Drawing Triennial, "Don't look back", leads us through a number of references and associations: it directs us towards a (better) future by rejecting the past, but also – perversely – it returns our gaze to the past, in opposition to or because of a lack of a living relationship with the current reality.

“Don’t look back” is not only good advice for life, but it is also a recommendation and a clear instruction. It concerns personal histories as well as the histories of nations or even entire cultures. When Lot's wife looks back, through her disobedience, but also in a failed attempt to accentuate her subjectivity, she turns into a pillar of salt. When Orpheus looks back, he loses the woman he loves. In one of the Slavic legends, the fate of being turned into a boulder awaits those who seek the end of the world and who doubt their goal. Looking back is thus a moment of hesitation, a testimony of doubt, an omission whose probable consequence will be the loss of one’s goal.

The call not to look back is a very contemporary slogan. If you listen to its sound, you can hear the rough creak of thousands of shoes scurrying through city streets or the corridors of corporate buildings and offices. Their rush contrasts with the laborious shuffling of the feet of people trying to make it to the end of the day. The sensitive ear can hear in it the footsteps of builders and demolishers and it can also recognise the distinctive, distant reverberation of a marching step and the chaotic sounds coming from those running from something or somewhere. "Don't look back" " is finally advice not only for the unfortunate in love, but also a strong voice of those who abandon someone, leaving them to their own fate.

Now we find ourselves in an interesting, difficult, perhaps pivotal moment for the world. With the experiences brought to both individuals and society by the last pandemic, we are turning towards the unknown, aware of the inevitability of a moral, social, economic, political, climatic and technological breakthrough. Crossing over to the other side, we consider what to keep and what to leave behind, what to treat as a ballast of unnecessary illusions and what to consider priceless. We want to forget everything unnecessary and keep in our minds only what may be useful for the journey ahead.

By drawing plans and creating maps, action plans are prepared, strategies are developed and decisions are made. The call "Don't look back" seems to lead the hand of a draughtsman to make decisive lines, marking the boundaries of forms established in a hitherto unknown way. The irreversibility of the gesture of leaving a mark on the plane obliges. It cannot be undone.

The OPEN CALL for the Wrocław Drawing Triennial 2022 is addressed to all artists, regardless of their age or education, for whom drawing is an important means of expression. The aim of the organisers is to present valuable and innovative activities which will represent the current state of creative research in this field. A wide range of formal proposals are expected, either by relating to the concepts signalled by the title or by taking up a theme which is in opposition to it.

Zgłoszenia do konkursu mogą dotyczyć zarówno prac powstałych na papierze przy użyciu klasycznych rysunkowych narzędzi, jak i propozycji realizowanych w innych technikach, reprezentujących szeroko rozumiane myślenie rysunkowe. Organizatorzy są otwarci na propozycje w formie rysunków na płaskich powierzchniach, jak i w formie obiektów rysunkowych, instalacji, form interaktywnych i efemerycznych, wideo i performance.

For more than 50 years, the organisers of the Drawing Triennial have been raising the same issue: how do contemporary artists differ from their predecessors? How do they use drawing and how do they define it? We hope that the next edition of the Triennial will highlight the transformations that have taken place in this field in recent years.

Most important information:

  • applications: until 5 February 2022
  • title/leading theme: "Don't look back"
  • contact address: opencall@trwro.pl
  • venue: works will be presented in the Wrocław Contemporary Museum
  • date of Wrocław Drawing Triennial 2022: 7.04-23.06.2022
  • there will be prizes for this competition including: Grand Prix / Wroclaw's President Award of 10000 PLN

Draftsmen's Congress, which will be run by Paweł Althamer at 2019 Wrocław Drawing Triennial, is one of the most important events of this edition of the Triennial. The history of the Congresses, which have been organised in numerous cities all over the world, started in 2012 during the 7th Berlin Biennale, when Paweł Althamer entered the space of St. Elizabeth Church, which was no longer used for liturgical purposes, transforming it into a forum for thought exchange and a manifestation of a free and uncensored artistic expression. In the course of a few weeks, the walls and the floor of the church were covered with dense structures of various notations and small and large drawings appended with commentaries. Later Congresses took place e.g. in Beijing, New York, Turin, Kiev, Gdańsk and Nicosia. Participants in the Draftsmen's Congress in Wrocław will be artists connected with Wrocław BWA, one of the most important art institutions in Poland. The invited artists will be asked to address a complicated issue of why BWA Awangarda has been moved from the city centre to a new location and share their views on a place of culture in modern urban agglomerations. The event will be curated by Paweł Jarodzki, a long-time curator at BWA in Wrocław.

Efekty Paweł Althamer's Draftsmens' Congress during the Wrocław Drawing Triennial 2019 will be of the BWA Awangarda gallery until the future fate of the building is known.