25.04.2022 (poniedziałek), g. 15:00–17:00
„Objawienia codzienne”
warsztaty dla studentów uczelni artystycznych i uczniów szkół średnich
prowadzenie: Jack Williams (warsztat w języku angielskim)

Warsztat będzie dotyczył połączenia medium rysunkowego i video z użyciem zapisów tekstowych. Prowadzący przedstawi autorski program zapisu i komentowania rzeczywistości wewnętrznej rzutując zapis tekstowy na właściwie dobrane obrazy. W rezultacie działań warsztatowych powstanie wspólna praca komentująca wspólnie ustalony szereg komunikatów, impresji myślowych. Warsztat ten będzie skupiony wokół filmu wideo, który składa się z kolażu tekstów znalezionych na ulicach Wrocławia, przy czym pismo zawarte w filmie zostało mocno wyabstrahowane. Uczestnicy warsztatu będą zapisywać swoje najskrytsze myśli i uczucia dotyczące współczesnego świata na dużej kartce papieru. Na kartkę będzie projektowane wideo, którego duże nasycenie chwilowo przykryje napisy na papierze. Nasycenie będzie stopniowo malało i przywracało widoczność komunikatów.

Intencją jest stworzenie napięcia między pragnieniem bycia wysłuchanym a wszechobecną siłą konkurencyjnych informacji, które nieustannie nas otaczają.

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, 115P, zapisy: info@trwro.pl

13.05.22 (piątek), g. 15:00–18:00, 14.05.22 (sobota), g. 15:00–18:00
„Kształt / Kolor / Ruch”
warsztaty dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych
prowadzenie: dr Aga Jarząb, dr Maciej Bączyk (kinoManual)

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, ul. Traugutta 19/21, sala 610 T, zapisy: info@trwro.pl

16.05.2022 (poniedziałek), g. 15:00–17:00
„Portret rodzinny”
warsztaty dla studentów uczelni artystycznych
prowadzenie: Kate Ngan Wa Ao  (warsztat w języku angielskim)

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Pl. Polski 3/4, sala 115P, zapisy: info@trwro.pl

18.05.22 (środa), g. 12:00–13:30 wykład otwarty prof. Ewy Kowalskiej-Zając pt. „Visual musici grafika muzyczna jako przejawy tendencji intermedialnych we współczesnej kulturze, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, budynek E, Sala Audytoryjna

Otwarty wykład rozpoczyna cykl warsztatów intermedialnych „Partytura jest rysunkiem”(więcej informacji o warsztatach na www.trwo.pl). Celem wykładu jest prezentacja nowych rozwiązań notacyjnych pojawiających się w partyturach dzieł komponowanych w II połowie XX wieku i analiza wzrastającej roli czynnika wizualnego w postaci zjawiska „visual music” oraz gatunku grafiki muzycznej.

Organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Partner wydarzenia:
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

19.05.22 (czwartek), g. 17:00–20:00 lub 30.05.22 (poniedziałek), g. 17:00–20:00
„Rysunek jako narzędzie myśli”
warsztat dla studentów uczelni artystycznych
prowadzenie: dr Daniela Tagowska, Aleksandra Marszałek (Submarine Pracownia)

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu; Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, zapisy: info@trwro.pl

21.05.2022 (sobota), g. 13:00–18:00 lub  22.05.2022 (niedziela), g. 13:00–18:00
O kolorze zielonym i perukach
warsztat rysunkowo–performatywny inspirowany filmem Petera Greenawaya „Kontrakt rysownika” skierowany do studentów i absolwentów uczelni artystycznych
prowadzenie: Monika Konieczna

Muzeum Architektury we Wrocławiu, ogród wewnętrzny (wirydarz), zapisy: info@trwro.pl

26.05.22 (czwartek), g. 18:00–21:00
„Ruch i otwarcie”
warsztat ruchowo–rysunkowy dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych
prowadzenie: dr Patrycja Mastej

Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu, Wydział Lalkarski, ul. Braniborska 59, sala 028,  zapisy: info@trwro.pl

28.05.22 (czwartek), g. 12:00–15:00
„Świadectwo miejsca”
warsztat dla studentów, uczniów szkół średnich i podstawowych, rodzin z dziećmi, seniorów
prowadzenie: prof. ucz. Janusz Merkel

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Pl. Polski 3/4, sala 211P, zapisy: info@trwro.pl

4.06.2022 (sobota), g. 14:00–17:00
„Linie i dzielenie – rysujemy w kuchni”
warsztat kulinarny dla podopiecznych fundacji Bonitum i studentów uczelni artystycznych

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, ul. Traugutta 19/21, sala 612T, zapisy: info@trwro.pl

10.06.22 (piątek), g. 15:00–18:00
„KOSMOS wewnątrz nas, Kosmos wokół nas – WIELKOFORMATOWY RYSUNEK NA KULACH”  
warsztat dla studentów, uczniów szkół średnich i podstawowych, rodzin z dziećmi, seniorów
prowadzenie: Prof. Krzysztof Skarbek, as. Piotr Saul

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, sala 208P, zapisy: info@trwro.pl

—–

„Partytura jest rysunkiem”
cykl warsztatów interdyscyplinarnych dla studentów uczelni artystycznych
prowadzenie: Paweł Romańczuk, prof. Ewa Kowalska-Zając, dr hab. prof. ucz. Przemek Pintal

25.05.22 (środa), g. 15:00–18:00, spotkanie wprowadzające w warsztaty muzyczne z Pawłem Romańczukiem, Galeria Toy Piano, ul. Ruska 46 a 

26.05.22 (czwartek), g. 10:00–13:00,  warsztaty rysunkowe z dr hab. Przemkiem Pintalem, ASP 115P

26.05.22 (czwartek), g. 15:00–19:00, kontynuacja warsztatów z Pawłem Romańczukiem, Galeria Toy Piano, ul. Ruska 46 a

zapisy: info@trwro.pl

Oprowadzanie z udziałem artystki Moniki Drożyńskiej
8.04.22 (piątek), godz. 18.00, wstęp w cenie biletu
prowadzenie: Monika Drożyńska
 
Język jako źródło zniewolenia. Warsztaty dla dorosłych w j. polskim i j. ukraińskim
9.04.22 (sobota), godz. 12.30–14.30, Beautiful Tube (poziom 1) wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy* (do 7.04), warsztat tłumaczony na język ukraiński
prowadzenie: Monika Drożyńska

Artystka Monika Drożyńska oprowadzi po wystawie, skupiając na wątkach polityki liter. Opowie o wybranych literach alfabetu ukraińskiego, polskiego oraz angielskiego, których używa w swoich pracach. W drugiej części spotkania uczestnicy będą mogli wyhaftować flagę z użyciem poznanych znaków.
 
Oprowadzanie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy
21.04.22 (czwartek), godz. 18.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Anna Krukowska
tłumaczenie na PJM: Elżbieta Resler – tłumaczka języka migowego Coda (słyszące dziecko niesłyszących rodziców), surdopedagog, sekretarz Wrocławskiego Klubu Sportowego Niesłyszących Świt. Współpracuje z Fundacją Katarynka, dla której przygotowuje tłumaczenia, spektakli teatralnych, filmów, ostatnio także Sylwestra na wrocławskim Rynku oraz opisów prac na wystawie Prywatne mitologie. Urodziny Marty w Muzeum Współczesnym Wrocław.
 
Niedzielne Warsztaty Rodzinne: Gościnne nakrycie
24.04.22 (niedziela), godz. 13.30–15.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy* (do 21.04)
prowadzenie: Agata Iżykowska-Uszczyk

Podczas warsztatu wybierzemy się na wystawę Moniki Drożyńskiej Uwaga! Zły pies, by zobaczyć serię jej niezwykłych, rysunkowych obrusów. Artystka bada różne zagadnienia związane z gościnnością. Podczas spotkania zastanowimy się, które przedmioty, słowa, zachowania kojarzą nam się z gościnnością, z które z jej brakiem. W części warsztatowej przygotujemy zestaw unikalnych serwetek, pokrytych hasłami i ilustracjami zachęcającymi do wspólnego świętowania przy stole. Do ich realizacji wykorzystamy różne artystyczne techniki. Na koniec zastanowimy się, w jakich okolicznościach udekorujemy autorskimi serwetkami nasze domowe obrusy.
 
Odbiór pogłębiony. Kameralne spotkania przy wybranych pracach na wystawie
27.04.22, 25.05.22 (środy), godz. 16.00–18.00, wstęp w cenie biletu

W wybrane środy raz w miesiącu nasze mediatorki i mediatorzy, gotowi do dyskusji i odpowiedzi na pytania, będą czekać na Was przy swoich ulubionych pracach. W trakcie spotkań uważnie i bez pośpiechu przyglądniemy się tym dziełom, zbadamy jakie budzą w nas odczucia i emocje po to, aby jeszcze głębiej odbierać sztukę.
 
Subiektywne oprowadzanie w j. polskim w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 18.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Oleksandr Ostapchuk
 
Subiektywne oprowadzanie w j. ukraińskim w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 19.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Oleksandr Ostapchuk – artysta pochodzący z Ukrainy, od 5 lat mieszka we Wrocławiu. Tworzy sztukę wizualną zarówno w formie analogowej, jak i cyfrowej. głównie kolaże. Pisze wiersze w języku ukraińskim i polskim. Studiował historię w rodzinnym Łucku. Jest aktywistą. Od niedawna pracuje w Stowarzyszeniu Nomada.
 
Oprowadzanie finisażowe
2.06.22 (czwartek), godz. 18.00, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Piotr Lisowski – kurator wystaw MWW. Historyk i kurator sztuki, pomysłodawca wystaw takich jak: Prywatne mitologie. Urodziny MartySzczurołap czy Nowa normatywność. Sympozjum plastyczne Wrocław ’70.
 
Język jako źródło zniewolenia. Warsztaty dla dorosłych w j. polskim
4.06.22 (sobota), godz. 12.30–14.30, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy* (do 2.06)
prowadzenie: Monika Drożyńska

Artystka Monika Drożyńska oprowadzi po wystawie, skupiając na wątkach polityki liter. Opowie o wybranych literach alfabetu ukraińskiego, polskiego oraz angielskiego, których używa w swoich pracach. W drugiej części spotkania uczestnicy będą mogli wyhaftować flagę z użyciem poznanych znaków.
 
 
zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy [link] lub telefonicznie 71 356 42 53

Miejsce: Muzeum Współczesne Wrocław, pl. Strzegomski 2

Liberatura – Rysunek słowa. Przestrzeń litery. Warsztaty dla studentów i absolwentów uczelni artystycznych
14.04.22 (czwartek), godz. 14.30–17.30, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Marcelina Groń, prof. Daria Milecka (ASP we Wrocławiu)

Pokaz wraz z krótkim wykładem ma na celu zapoznanie słuchaczy z najnowszymi tendencjami sztuki współczesnej, na przykładzie nowego gatunku sztuki z pogranicza sztuk wizualnych i literatury, który nazywa się LIBERATURĄ. Będzie to również badanie percepcji nowych gatunków sztuki na przykładach liberatury.

W czasie krótkiego wykładu zostanie pokazana historia sztuki z perspektywy relacji Słowa i Obrazu, na przykładach różnorodnych związków tych mediów na przestrzeni wieków.

W trakcie warsztatu uczestnicy doświadczą w praktyce specyficznych jakości materii Słowa i Obrazu, spróbują w trakcie realizacji własnych i wspólnych prac znaleźć sposób na ich wzajemna koegzystencję.

grupy odbiorców: Warsztat kierowany do studentów i absolwentów uczelni artystycznych.


Oprowadzanie kuratorskie Patrycji Sap
21.04.22 (czwartek), godz. 18.00, poziom 3, wstęp bezpłatny
prowadzenie: Patrycja Sap

Odbiór pogłębiony. Kameralne spotkania przy wybranych pracach na wystawie
27.04.22, 25.05.22 (środy), godz. 16.00–18.00, poziom 3., wstęp w cenie biletu
W wybrane środy raz w miesiącu nasze mediatorki i mediatorzy, gotowi do dyskusji i odpowiedzi na pytania, będą czekać na Was przy swoich ulubionych pracach artystów i artystek. W trakcie spotkań uważnie i bez pośpiechu przyglądniemy się tym dziełom, zbadamy jakie budzą w nas odczucia i emocje po to aby jeszcze głębiej odbierać sztukę.

Rozrusznik on-line
publikacja: maj 2022
Publikacja kierowana do osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich opiekunów. Ćwiczenia plastyczne i opisy prac ułatwiają odbiorcom zgłębienie treści i problemów poruszanych na wystawie.

Niedzielne Warsztaty Rodzinne: Miękkie linie
8.05.22 (niedziela), godz. 13.30–16.30, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: Olga Budzan

Warsztat dotyczy pracy z zapisem rysunkowym w technice haftu na tamborku jego tematem będzie łączenie tradycyjnych sposobów obrazowania z poprzednich wieków z włączaniem elementów z życia codziennego naszych czasów.

grupy odbiorców: Osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami, rodziny z dziećmi

Harmonia w bieli. Warsztaty dla Seniorów
12.05.22 (czwartek), godz. 13.00–16.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Sylwia Owczarek

Codziennie jesteśmy atakowani dużą ilością intensywnych bodźców. W internecie, na ulicznych reklamach, w telewizji. Obrazy, które aktualnie do nas docierają, są złowieszcze, nerwowe, a trwanie z nimi wywołuje niemoc, zmęczenie, a ostatecznie może przygaszać wrażliwość. Warsztaty są propozycją, która pozwoli skupić się na „tu i teraz”, wyciszy emocje i zaangażuje na łagodnym działaniu.

Artystyczną podróż z Triennale Rysunku rozpoczniemy od omówienia prac Agnieszki Łakomej „Via Lucis” oraz tryptyku Mateusza Majchrzaka „Strefa rzeczy świętych”. Obie prace łączy stonowana kolorystyka oraz kolista forma, która ma charakter medytacyjny.

Podczas warsztatów wykorzystamy ten kontemplacyjny potencjał, wyciszając zmysł wzroku i uruchamiając dotyk. Wykonamy prace, w których kolor całkowicie zostanie wyeliminowany.

Posługując się jedynie białymi tekstyliami i papierami stworzymy kolaż, w którym poszczególne plamy wyróżnią się subtelnym tonem i fakturą. Uczestnicy będą pracować na kartonie o wymiarach 50 × 50 cm. Podczas pracy będziemy wycinać, rozdzierać, zgniatać — tak by poszukiwać nowych jakości w klasycznych materiach.

Rysunki zaangażowane. Warsztaty rodzinne w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 17.00–19.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Sylwia Owczarek

Sztuka odpowiada na różne potrzeby i oprócz tej estetycznej, chętnie angażuje się w konteksty społeczne. Łączy nieoczywiste elementy, dopisuje nowe znaczenia i swoim własnym językiem komentuje rzeczywistość. Podczas krótkiego oprowadzania zapoznamy się z pracami Izabeli Olesińskiej “Supermarket” i Mateusza Kokota “Hidden in plain sight”. Z pozoru te dwie artystyczne postawy dzieli wszystko. Olesińska praktykuje drobiazgowy rysunek linearny, a praca Kokota to wydruk 3D. Jednocześnie każda z nich jest wrażliwym spojrzeniem na społeczeństwo i współczesną kulturę.

Uczestnicy warsztatów otrzymają ceramiczne talerze, które posłużą jako płótno do indywidualnego, zaangażowanego komentarza. Talerze już na wstępie implikują wiele znaczeń: spożywanie posiłku, stół jako miejsce spotkań rodziny, element tradycji, gościnność, ale też pusty talerz jako samotność, niedobór czy odejście. Pracę rozpoczniemy od wykonania projektów na papierze, z których powstaną szablony, do przeniesienia na talerz. Ceramikę uzupełnimy syntetycznym rysunkiem oraz tekstem, które scalą przekaz symboliki przedmiotu z ideą artystyczną. Podjęte tematy mają rezonować z wrażliwością twórcy. Wykorzystane farby umożliwią ich wypał w zwykłym piekarniku (w zakresie uczestników). Obiekty, które powstaną, będą oderwane od funkcji użytkowej.

grupy odbiorców: 13+ (w ramach Nocy Muzeów)


Subiektywne oprowadzanie Olafa Brzeskiego w ramach Nocy Muzeów 2022
14.05.22 (sobota), godz. 20.00–21.00, poziom 3, wstęp bezpłatny

Formy szablonowe. Warsztaty dla podopiecznych Fundacji Dialogu Kultur
16.05.22, godz. 9.00–12.00, Beautiful Tube (poziom 1), warsztat dla grupy zorganizowanej
prowadzenie: dr Sylwia Owczarek

Warsztaty rozpoczniemy od omówienia prac Grzegorza Greli „Obey” oraz Marka Grzyba „Map 02”. Skupimy się na ich graficznej formie, w przypadku Greli – płaskiej i przestrzennej u Grzyba. Inspiracją będzie dla nas minimalistyczna kolorystyka obu dzieł oraz wyrazista architektonika plamy. Zastanowimy się nad funkcją kontrastu w obrazie, symboliką koloru oraz budowaniem przestrzeni za pomocą nawarstwiania plam. Istotą działania będzie śmiały gest, operowanie dużymi płaszczyznami i nietypowe narzędzia. Uczestnicy będą pracować na szarym kartonie w formacie 50 × 70 cm. Samodzielnie stworzą szablony, a za pomocą szerokich pędzli i wałków malarskich utworzą mocne w formie znaki graficzne.

grupy odbiorców: Fundacja Dialogu Kultur (także osoby z Ukrainy)

(Nie) oglądaj się za siebie. Warsztaty dla Seniorów
20.05.22 (piątek), godz. 16.00–19.00, Beautiful Tube (poziom 1), wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy*
prowadzenie: dr Daniela Tagowska (ASP we Wrocławiu)

Warsztat poruszający aktywnie tematykę związaną z historia przesiedleń ludności kresów wschodnich II RP na tzw. Ziemie odzyskane. Chcemy umożliwić wspólną pracę seniorów, którzy są żywymi świadkami historii (lub pamiętają opowieści bliskich) ze studentami, uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Efektem warsztatów będą wspólnie stworzone prace oparte o mapy i naniesione na nie osobiste zapiski, wspomnienia.




zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy [link] lub telefonicznie 71 356 42 53

Miejsce: Muzeum Współczesne Wrocław, pl. Strzegomski 2, Wrocław

NIE OGLĄDAJ SIĘ ZA SIEBIE
wystawa konkursowa Triennale Rysunku Wrocław 2022

7.04 – 23.05.2022
wernisaż: 7.04.2022, g. 18:00

miejsce: Muzeum Współczesne Wrocław
kuratorka: Patrycja Sap

artyści:

Blažej Baláž, Grzegorz Bibro, Barbara Bodio, Marcin Czarnopyś, Tomasz Dobiszewski, Łukasz Głowacki, Grzegorz Grela, Jarosław Grulkowski, Marek Grzyb, Magdalena Grzybowska, Jakub Jakubowicz, Katarzyna Klich, Mateusz Kokot, Grzegorz Kozera, Igor Kubik, Andrzej Kulig, Grzegorz Kumorek, Dorota Kuźniarska, Agnieszka Łakoma, Grupa Łono, Mateusz Majchrzak, Justyna Mędrala, Marcin Mierzicki, Justyna Molska, Adam Nowaczyk, Izabela Olesińska, Alicja Panasiewicz, Veronica Blanco Perales, Urszula Pieregończuk, Hanna Rozpara, Lecnim Rusicka, Jędrzej Sierpiński, Paweł Baśnik, Justyna Baśnik, Jakub Słomkowski, Mirosława Skomra, Jakub Słomkowski, Jarosław Słomski, Anna Szmuda, Michalina W. Klasik, Katarzyna Wójcicka

Hasło tegorocznej edycji konkursu Triennale Rysunku jest pojęciem niesłychanie pojemnym, umożliwiającym analizowanie na wielu płaszczyznach znaczeniowych. Jest zarazem rodzajem pytania, które zadajemy twórcom poruszającym się w szeroko rozumianym medium rysunku czy w myśleniu rysunkowym. Przyglądając się najbardziej aktualnym praktykom artystycznym, badamy nie tylko potencjał rysunku jako medium zanurzonego we współczesności i kreującego ją, ale przede wszystkim przyglądamy się stanowiskom twórców wobec tego, co będzie, jest i było.

Czy możliwym jest zatem, by faktycznie odrzucić przeszłość i mieć realny wpływ na kształtowanie przyszłości? Przewrotnie zadajemy te pytania i szukamy odpowiedzi osadzając wystawę w gmachu przesiąkniętym historią, bunkrze, w którym obecnie mieści się Muzeum Współczesne Wrocław.

——

UWAGA! ZŁY PIES
wystawa Moniki Drożyńskiej, laureatki Triennale Rysunku Wrocław 2019

7.04 – 6.06.2022
otwarcie: 7.04.2022, g. 18:00

miejsce: Muzeum Współczesne Wrocław
kuratorka: Katarzyna Krysiak

Jest to wystawa o witaniu gości i strachu przed odwiedzinami. Wystawa o złotych i dziurawych zębach, ruchach robaczkowych jelit, niemieckim proszku do prania, pocie i pongliszu.
Znajdą się na niej prace z serii „Obrusy”, którą Monika Drożyńska rozwija od 2019 r. Jak sama mówi: „Obrus służy do celebracji życia we wspólnocie i w relacjach. Nakrywam obrusem stół, gdy chcę uczcić dzień́. Nakrywam obrusem stół, gdy będę̨ kogoś gościć. Siadamy do stołu. Obrus nas łączy. Trzymamy na nim dłonie, ręce, jedzenie, napoje”.


Prace zostały wykonane w technice haftu ręcznego na tkaninie. Każda jest „esejem” napisanym z użyciem słów, znaków i obrazków. Artystka korzysta tu z wielu alfabetów: gruzińskiego, hebrajskiego czy cyrylicy, alfabetu Morse’a i alfabetu Braille’a, miksuje frazy zapisywane w różnych językach: polskim, ukraińskim, niemieckim, angielskim czy afrikaans, stosuje ikonografię zaczerpniętą z języka migowego, znaków drogowych i ewakuacyjnych, ikonografię ustrojów politycznych, logotypów korporacji i ruchów społecznych, odnosi się do symboliki tatuażu więziennego czy graficznych interpretacji konstelacji gwiezdnych.

Hafty Moniki Drożyńskiej są zapisem przyczyn i skutków migracji, emigracji, podróżowania w jedną stronę oraz zaznaczeniem roli jaką w opowieści tej odgrywa język. Jednym słowem – czemu wciąż gdzieś nas gna i co z tego wynika.

Zostań tuned! 

Projekt jest kontynuacją wystawy „Dużo dobre/ Дуже добре”, prezentowanej w Galerii Foksal latem 2021 r.


—–

WORLD(S)
wystawa w ramach Triennale Rysunku Wrocław 2022

8.04 – 29.05.2022
wernisaż: 8.04.2022, g. 18:00

miejsce: BWA Wrocław Główny
kurator: Honza Zamojski

artyści:
Uri Aran, Zuza Golińska, Koji Kamoji, Bety Krňanská, David Krňanský, Hanna Krzysztofiak, Przemek Matecki, Zdzisław Nitka, Julia Scher, Aleksandra Ska, Daniel Stachowski, Juliusz Studnicki, Andrzej Szewczyk, Marcin Wicha + Marian Misiak, Zbiorowy

Koncepcja wystawy „WORLD(S)” jest ściśle związana z architekturą galerii BWA Wrocław Główny i jej dwóch skrzydeł przestrzeni wystawienniczych. Jedną część zajmuje świat jasny, drugą – ciemny. Nie są to opozycje. Jasność i ciemność sal niczego nie symbolizują. Nie ustawiają się też na przeciwnych biegunach dyskusji. Oba światy są różne, lecz o podobnych parametrach i skomponowane według podobnych zasad. W każdym ze skrzydeł galerii ci sami artyści i artystki zaprezentują prace w tożsamych punktach przestrzeni poszczególnych sal.

Różnice i podobieństwa pomiędzy światami widać dopiero poprzez drobne przesunięcia znaczeniowe i kontrasty. Czasem są to kontrasty wynikające z treści prac, innym razem – z formy. Niektóre realizacje igrają z iluzją lustrzanego odbicia, pewne z pojęciami negatywu i pozytywu. Na wystawie rysunek jest więc pod każdą postacią, pozycjonując się często jako punkt styczny w komunikacji pomiędzy różnymi i równoległymi światami. W oderwaniu od ciężaru rozwiązań formalnych staje się słowem, emocją oraz emancypacją. 

organizator: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
współorganizatorzy: BWA Wrocław oraz Muzeum Współczesne Wrocław
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Trwa przyjmowanie zgłoszeń do udziału w Triennale Rysunku Wrocław 2022! Hasłem tegorocznej edycji jest „Nie oglądaj się za siebie / Don’t look back”. Na Wasze pomysły czekamy pod adresem: opencall@trwro.pl.

Hasło przyszłorocznego Triennale Rysunku, „Nie oglądaj się za siebie / Don’t look back”, prowadzi przez szereg odniesień i skojarzeń: kieruje nas w (lepszą) przyszłość poprzez odrzucenie przeszłości, ale też – przewrotnie – zwraca spojrzenie w przeszłość, w niezgodzie lub braku żywej relacji z rzeczywistością.

Hasło jest dobrą „życiową radą”, zaleceniem, ale też wyraźnie brzmiącym nakazem. Dotyczy zarówno osobistych historii, historii narodów, jak i całych kultur. Żona Lota, przez swoje nieposłuszeństwo, ale też straceńczą próbę zaakcentowania swojej podmiotowości, gdy odwraca się za siebie – zamienia się w słup soli. U Orfeusza, spojrzenie za siebie powoduje utratę ukochanej. Z kolei w jednej ze słowiańskich legend, na poszukiwaczy krańca świata, którzy zwątpią w swój cel, czeka los zamienionych w głaz. Odwrócenie się jest więc momentem zawahania, świadectwem wątpliwości, zaniechaniem, którego prawdopodobną konsekwencją będzie utracenie celu.

Wezwanie, by nie oglądać się za siebie, to bardzo współczesny slogan. Wsłuchując się w jego brzmienie, można usłyszeć szorstkie skrzypienie tysięcy butów mknących przez ulice miast, korytarze budynków korporacji i urzędów. Ich pęd kontrastuje z mozolnym przesuwaniem się stóp tych, którzy próbują dotrwać do końca dnia. Wrażliwe ucho dosłyszy w nim kroki budowniczych i burzycieli. Rozpozna charakterystyczny, daleki pogłos marszowego kroku oraz chaotyczne dźwięki pochodzące od tych, którzy przed czymś lub skądś uciekają. „Nie oglądaj się za siebie” to wreszcie rada nie tylko dla niefortunnie zakochanych, ale też mocno brzmiący głos tych, którzy kogoś porzucają, zostawiając ich własnemu losowi.

Znajdując się w ciekawym, trudnym, być może kluczowym momencie dla świata, bogaci o doświadczenia, które jednostkom i społeczeństwu przyniosła ostatnia pandemia, zwracamy się w kierunku niewiadomego, świadomi nieuchronności przełomu w sensie obyczajowym, społecznym, ekonomicznym, politycznym, klimatycznym i technologicznym. Przeprawiając się na drugi brzeg, rozważamy, co zachować, a co zostawić za sobą, co potraktować jako balast zbędnych złudzeń, a co uznać za bezcenne. Chcemy zapomnieć wszystko, co niepotrzebne i zachować w pamięci tylko to, co może się przydać w dalszej podróży.

Kreśląc plany i tworząc mapy, przygotowywane są schematy działań, opracowywane strategie i podejmowane decyzje. Hasło „Nie oglądaj się za siebie” wydaje się prowadzić rękę rysownika pozostawiającego zdecydowane linie, wyznaczającego granice form ustanawianych w nieznany dotąd sposób. Nieodwracalność gestu pozostawienia znaku na płaszczyźnie obliguje. Nie można go cofnąć.

OPEN CALL Triennale Rysunku Wrocław 2022 skierowany jest do wszystkich twórców, bez względu na wiek i wykształcenie, dla których ważnym środkiem wypowiedzi jest rysunek. Celem organizatorów jest zaprezentowanie wartościowych i nowatorskich działań, które pozwolą opisać obecny stan poszukiwań twórczych w tym zakresie. Oczekiwane są propozycje różnorodne pod względem formalnym, odnoszące się do pojęć zasygnalizowanych w haśle przewodnim lub podejmujących temat wchodzący z nim w polemikę.

Zgłoszenia do konkursu mogą dotyczyć zarówno prac powstałych na papierze przy użyciu klasycznych rysunkowych narzędzi, jak i propozycji realizowanych w innych technikach, reprezentujących szeroko rozumiane myślenie rysunkowe. Organizatorzy są otwarci na propozycje w formie rysunków na płaskich powierzchniach, jak i w formie obiektów rysunkowych, instalacji, form interaktywnych i efemerycznych, wideo i performance.

Od ponad 50 lat organizatorzy Triennale Rysunku podnoszą tę samą kwestię: czym różnią się od swoich poprzedników współcześni artyści, w jaki sposób posługują się rysunkiem i jak go definiują. Mamy nadzieję, że kolejna edycja Triennale uwidoczni przemiany, jakie dokonały się w ostatnich latach w tym zakresie.

Podstawowe informacje:

  • zgłoszenia: do 5 lutego 2022
  • hasło: „Nie oglądaj się za siebie / Don’t look back”
  • adres kontaktowy: opencall@trwro.pl
  • miejsce: prace prezentowane będą w Muzeum Współczesnym Wrocław
  • termin Triennale Rysunku Wrocław 2022: 7.04 – 23.06.2022
  • w konkursie przewidziano nagrody, m.in. Grand Prix / Nagroda Prezydenta Wrocławia w wysokości 10 000 zł

Jednym z najważniejszych wydarzeń Triennale Rysunku Wrocław 2019 jest Kongres Rysowników, który poprowadzi Paweł Althamer. Historia organizowanych w wielu miastach świata Kongresów rozpoczęła się w 2012 r., kiedy podczas 7. Berlińskiego Biennale Sztuki Paweł Althamer przekształcił przestrzeń niewykorzystywanego do celów liturgicznych kościoła św. Elżbiety w forum wymiany myśli, poglądów, manifestacji wolnej od hierarchizowania i cenzury wypowiedzi. W ciągu kilku tygodni powstały na ścianach i na podłodze obiektu gęste struktury różnorodnych notacji, małych i większych rysunków uzupełnianych słownymi komentarzami. Kolejne Kongresy odbyły się między innymi w Pekinie, Nowym Yorku, Turynie, Kijowie, Gdańsku, Nikozji i w innych miejscach. Do udziału we wrocławskim Kongresie zostaną zaproszeni artyści związani z BWA Wrocław. Artyści wypowiedzą się między innymi na temat skomplikowanych relacji i uwarunkowań, w wyniku których BWA Awangarda straciła (na czas dłuższy lub bezpowrotnie) swoją dotychczasową lokalizację w centrum miasta oraz na temat miejsca kultury we współczesnej aglomeracji miejskiej. Kuratorem wydarzenia jest Paweł Jarodzki, długoletni kurator BWA Wrocław.

Efekty Kongres rysowników / Święto wybaczania. Paweł Althamer będą trwały w witrynach galerii BWA Wrocław Awangarda, dopóki nie będzie znany przyszły los budynku.